Jak uaktywnić styl organizatora?

Wskazówki w jaki sposób uaktywnić wzorzec Oragnizatora

Wysłuchaj modułu


Zachowania

Stwórz listę. Znajdź sposób, by zrobić (i używać!) listę rzeczy pozwalających ci: (1) porządkować pracę, (2) skupić się na pracy, (3) monitorować swój postęp w miarę sprawdzania poszczególnych punktów z listy oraz (4) zorientowanie się, kiedy jesteś przytłoczony obowiązkami i potrzebujesz pomocy. Wypróbuj wersji papierowej i elektronicznej, karteczek samoprzylepnych, list do odhaczania (również tych z hierarchią celów), obrazków przypominających o różnych zadaniach, listy nagranej, do odsłuchania – do momentu, aż znajdziesz system pasujący tobie.

Zorganizuj swój dzień. Zawsze szukaj możliwości zwiększenia kontroli zarządzania czasem. Spróbuj zaplanować największe wyzwania w najbardziej efektywnej dla Ciebie porze dnia. Miej w zanadrzu mniej angażujące, lecz wciąż ważne zadania na później. Może być to zajęcie się pocztą e-mailową, regularne spotkania, planowanie czasu, spotkania z ważnymi osobami.

Podziel duży projekt na małe wyzwania. Każdy z tych małych kroków staje się w tym przypadku punktem na twojej liście, może być też oddelegowany do kogoś innego. Pomyśl o tym, co należy zrobić najpierw, później lub na koniec całego dużego zadania. Po rozbiciu problemu na małe kroki, wykonuj po kolei rzeczy z listy.

Zawsze miej na uwadze swój następny krok. Jeżeli nie jesteś pewien kolejnego kroku w projekcie, zatrzymaj się, zobacz, gdzie jesteś, przypomnij sobie, co masz do zrobienia i wybierz najbardziej produktywną rzecz, którą możesz zrobić, by dalej realizować projekt.

Znajdź czas na planowanie. W natłoku prac łatwo jest popaść w chaos jeżeli nie zaplanujemy sobie dnia i nie uwzględnimy marginesu czasowego. Twoim minimum niech będzie nawyk planowania osi czasu zadań, np. lista zadań naniesiona na oś czasu zaczyna być planem do wykonania. Jednak, w zależności od specyfiki twojej pracy, możesz także potrzebować planować inne sprawy, takie jak wygląd (layout) prezentacji, dokumentu, pomieszczenia, strony www, czy wydarzenia. Zaplanuj proces usprawnienia poprzez odwzorowanie obecnego i pożądanego stanu rzeczy. Pomyśl, kogo chcesz zaangażować w ten projekt. Zaplanuj budżet, czy też źródła finansowania swojej nadchodzącej pracy. Zobacz, nad czym obecnie pracujesz i wybierz obszar, w którym byłbyś najbardziej efektywny.

Zrób plan projektu. Dla bardziej złożonych zadań, gdzie należy koordynować pracę wielu osób, zaprojektuj plan działania. Może być on po prostu zbiorem małych zadań umieszczonych na osi czasu, z zaznaczeniem zależności (np. czasowych) pomiędzy działaniami. Wypróbuj różnych metod – od programów komputerowych stworzonych w tym celu, przez samoprzylepne karteczki, czy wielkie kartki papieru – tak aby znaleźć narzędzie najlepiej sprawdzające się przy konkretnym projekcie.

Nie obiecuj za wiele. Dostarcz to, za co inni myślą, że odpowiadasz. Jeśli masz problem z niedotrzymywaniem terminów i niedoszacowaniem pracy, w którą jesteś zaangażowany, świadomie pokaż się w takim świetle, by nie oczekiwano od ciebie zbyt wiele. Jeżeli w przeszłości wykonałeś pracę gorzej, niż od ciebie oczekiwano, świadomie weź to pod uwagę – nawet jeżeli będzie to wydawało się przesadzone. Lepiej zaskoczyć pozytywnie niż rozczarować, potem będziesz mógł perfekcyjnie wykorzystać swój wysiłek.


Ćwiczenia fizyczne

Zaplanuj i zrób 2 minutową przerwę, aby pomyśleć jak pracować w stylu “Organizatora”.

Ręce i stopy: siedząc przy biurku lub na dowolnym krześle wyprostuj się, tak aby poczuć, jak twój kręgosłup relaksuje się na całej długości. Umieść całe stopy na podłożu, a dłonie na udach.

Oczy: rozluźnij oczy, pozwól sobie na “odpłynięcie” wzroku.

Oddech: pozwól sobie na odczucie ulgi, wydychane przez twoje usta, niech twoje napięcie wyjdzie z szyi i ramion. Zamknij wargi i, oddychając delikatnie oraz cicho przez nos, weź kilka oddechów, poczuj jak każdy z nich wchodzi i wychodzi z twojego ciała. Spróbuj, by każdy oddech, a przede wszystkich wydech, był delikatny i powolny. Obserwuj swój oddech przez dwie minuty, ale potem wróć myślami to tego, co robiłeś wcześniej, spokojnie to porządkując.


Otoczenie

Poprzez dodanie tych elementów do Twojego biura lub poświęcenie czasu na pracę w miejscach, w których są te elementy, Twoje zmysły skupią się na “Organizatorze”.

Biuro “Organizatora” ma wszystkie potrzebne rzeczy na swoim miejscu. Segregatory, uporządkowane biurko oraz zamykane woreczki, teczki zostały wymyślone z myślą o “Organizatorach”.

Meble “Organizatora” są zadbane i czyste, o idealnej formie. Rogi są ostre, pod kątem dziewięćdziesięciu stopni, wszystko jest na swoim miejscu.

Sztuka “Organizatora” jest również idealnie skomponowana: misa z owocami, wazon z kwiatami, nawet sztuka abstrakcyjna z uporządkowanymi liniami… albo układ okresowy pierwiastków dla naukowców.

Muzyka “Organizatora” jest stworzona do chodzenia lub maszerowania w rytm (pomyśl o marszu weselnym). To fugi Bacha i koncerty Mozarta i ich niemal matematyczną symetrią to wielcy “organizatorzy” myśli.


Ciało

Nic lepiej nie rozwija wzorca „Organizatora” niż wejście w jego buty. Rozwijaj swoją codzienną aktywność poprzez praktykowanie 20-30 min poniższych czynności:

  • Balet, walc oraz inne precyzyjne w formie tańce

  • Joga

  • Medytacja, relfleksja, czas na zatrzymanie się

  • Spacerowanie, bieganie

  • Zagadki logiczne

  • Zajęcia z ceramiki

  • Kolorowanki

  • Ujeżdżanie (rodzaj jazdy konnej)

  • Zajmowanie się koniem

  • Praca w drewnie

  • Robótki ręczne

  • Kajakarstwo (wolno, bez utrudnień)

  • Pływanie synchroniczne

  • Maszerowanie

SEE ALL Add a note
YOU
Add your Comment
 
top